sunnuntai 21. elokuuta 2011

Cascais ja Sintra

Vietimme toisen lomaviikon pienessä rantakaupungissa nimeltä Cascais, joka sijaitsee
n. 30 kilometriä Lissabonista länteen.
Kaunis pikku kylä, turistien suosiossa.

Rantabulevardi

Olimme varanneet muutamaksi päiväksi auton Cascaisista joten pääsimme tutkimaan myös lähiympäristöä. Lähistöltä löytyi muutama upea hiekkaranta kuten yläkuvassa, mutta sinne ei kovan tuulen vuoksi voinut jäädä pötköilemään.

Ajoimme myös kahtena päivänä lähellä sijaitsevaan Sintraan. Sintra on yksi UNESCO:n maailmanperintökohteista ja tunnettu lukuisista palatseistaan ja huimista näköaloistaan. Ensimmäisenä päivänä tutustuimme Quinta da Regaleira-palatsiin ja puistoon.

1900-luvun alussa rakennetussa palatsissa ja puistossa riitti ihmeteltävää. Kiertelimme mm. maanalaisissa luolissa ja kiipesimme kurkkimaan eri tornien ikkunoista. Siellä oltiin kuin seikkailupuistossa (lue: jokaisen pienen ja isommankin pojan unelma)!

Toinen Sintra-kohde, Pena Palatsi, oli varsin maaginen tapaus. Korkealla kukkulalla sijaitsevaan palatsiin ajettiin piiiitkää ja kapeaa serpentiinitietä pitkin (minä kuskina, oli jännää!). Kukkulan ympäristössä leijuu usein pilvikerros (vaikka muualla ympäristössä olisikin pilvetön ja kirkas sää), niin meidänkin vierailupäivänä. Ajoimme siis pilveen, parkkeerasimme auton ja kävelimme palatsia ympäröivään puistoon, mistä ylläoleva kuva.

Tuolle pilvelle on varmaankin joku meteorologinen selitys - olen vähän yrittänyt googlailla mutten vielä löytänyt vastausta. Kaipa se liittyy meren läheisyyteen, ilmankosteuteen, kukkulaan ja sitä ympäröiviin metsiin.

Kiivettyämme puistossa vielä vähän ylöspäin löysimme palatsin ja pääsimme pilven yläpuolelle kirkkaaseen auringonpaisteeseen.
Palatsi on rakennettu 1800-luvulla keskiaikaisen luostarin raunioille ja kooltaan valtava!

Torneja, värejä, tilaa ja entisajan luksusta

Loppukuvakevennys: mites tämä fisu syödään?

Mukava loma kertakaikkiaan, kunpa sitä pääsisi taas pian reissuun.
Nyt ei auta muu kuin haaveilla tulevista matkoista ja alkaa taas kartuttamaan matkakassaa :-)
Aamulla aikainen herätys ja sitten taas...töihin. Huomenna edessä paluu arkeen!

1. HEI! Olin käymässä Vihreätniityt blogissa, jossa silmäni osuivat sanoihin Cascais ja Sintra. Piti tulla katsomaan mitä täältä löytyy. Olipa kiva katsoa kuvasi. Olin itse samoissa kohteissa kuukausi sitten ja Lissabon sijoittui välittömästi lempikaupunki-listan yläpäähän. Ja Penan linna oli kyllä paras ikinä näkemäni kuninkaallinen pytinki. Omat kuvani samoista maisemista löytyy blogstani heinäkuulta, jos haluat käydä kurkkaamassa arkeen paluuta tehdessäsi. Kolay gelsin (Helposti menköön) sanoisi Turkkilainen.

2. Mine - Heippa vain! Mukavaa kun tulit visiitille ja kiitos kommentista! Lähdenkin samantien vastavierailulle :-D

3. Luin kaikki matkapostauksesi putkeen - ihana reissu ja tosi mukavasti blogattu!

Lisäsin Portugalin aarrekarttaani - haluaa sinne (mieluummin vaikka nyt heti)

Voimia arkeen ja töihin!

4. Heljä - Mukava reissu oli tosiaan. Tuntuu jo kovin kaukaiselta, toista on täällä kesättömässä Hollannissa, just äsken pyyhälsi (taas) muhkea ukkoskuuro ylitse.
    Terveiset sinne!

5. Ihania kuvia olet ottanut. Kiva päästä pitkästä aikaan Portugaliin, jossa muuten tapasin mieheni yli 20 vuotta sitten.

6. Vihreatniityt - Oo kuinka romanttista! :-) Jos voisin lähtisin samantien takaisin Portugalin aurinkoon!